ЗА СКІЛЬКИ І ЯК ВОЛИНЯНИ ПЕРЕЙДУТЬ НА ID-ПАСПОРТИ

Заміна звичайних паперових на біометричні паспорти стала однією з норм виконання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом. Такі документи більш зручні та довговічні, аніж звичайні паперові. Їх важче підробити, натомість вони можуть зберігати більше інформації про особу. Введення id-документів для виїзду за кордон в Україні почало працювати з початку минулого року. А з листопада 2016 року внутрішні паперові паспорти почали поступово замінювати на біометричні.

ЯК ОФОРМИТИ ПАСПОРТ УКРАЇНЦЯ?

Запровадження нових паспортів – тривалий процес, який в Україні за прикладом європейських держав буде відбуватися природним шляхом. Тобто обов’язкової заміни документів, так само, як встановлення граничних термінів дії раніше виданих документів, не передбачається. Орієнтовний час, протягом якого міграційна служба зможе видати нові документи більшості громадян, – щонайменше 5-6 років.

Планується, що старі документи буде змінено під час втрати паспорта, зміни прізвища, потреби вклеювання фотографій за досягненням 25- або 45-річного віку.

Загалом же паспорт відтепер видають з 14 років, оскільки вже у цьому віці особа набуває певних прав та обов’язків громадянина. Такий документ буде діяти чотири роки. А потім видаватимуть новий на 10 років. Це пов’язано з тим, що з віком змінюються особливості зовнішності людини. Паспорт громадянина України для осіб, які досягли вісімнадцятирічного віку, видають на кожні 10 років.

У нових паспортах можна буде прочитати лише обмежену інформацію: ім’я, стать, громадянство, номер паспорта, місце народження, ідентифікаційний код, оцифровані підпис та фото, дату видачі та термін дії документу. А ось відомості про місце проживання, укладений шлюб, дітей міститимуться на чипі. Зчитати інформацію, яка записана на чип (окрім відбитків пальців рук), можна за допомогою навіть сучасного смартфона, запевняють у Державній міграційній службі. Для цього треба лише мати відповідне програмне забезпечення. Причому всі сеанси доступу будь-якого чиновника до персональних даних особи фіксуються системою в автоматичному режимі й ці дані зберігаються. У подальшому кожна особа зможе безплатно отримати інформацію про те, хто, коли та на якій підставі переглядав відомості про неї в реєстрі. Одначе вже нині є певні скарги, що пов’язані з чипами, адже не всі нотаріуси мають можливість зчитувати інформацію. Тому для уникнення ускладнень із підтвердженням місця реєстрації, разом із новим паспортом-карткою безплатно видається паперовий витяг з реєстру. Його рекомендують мати при собі, якщо необхідно підтвердити документально місце реєстрації та за умови, що установа, яка вимагає такого підтвердження, не має технічної можливості зчитати інформацію з чипа.

Цікаво, що законодавство України передбачає можливість відмови від оформлення паспорта з електронним безконтактним носієм. Наприклад, якщо це пов’язано з релігійними переконаннями громадянина. У такому разі видають паспорт без електронного чипа, при цьому його оформлення обійдеться дешевше.

Первинна видача id-паспорта для тих, кому виповнилося 14 років, відбувається безплатно. Його виготовляють протягом 20 днів. Як зазначено на сайті департаменту «Центр надання адміністративних послуг у Луцьку», при собі треба мати документ, що підтверджує реєстрацію (будинкову книгу або карту прописки), свідоцтво про народження (оригінал та копію), паспорти батьків (оригінал та копію), код платника податків (за наявності).

У подальшому зміна документа коштує 279 гривень. Вартість послуги залежить від розміру прожиткового мінімуму в Україні. Якщо змінюєте прізвище (вартість послуги – 279 грн), то треба подати заяву, старий паспорт (оригінал), ідентифікаційний код (оригінал), свідоцтво про шлюб чи розлучення (оригінал та копію), документ, що підтверджує реєстрацію, квитанцію про сплату послуги, свідоцтво про зміну прізвища (оригінал та копію). Якщо змінюєте паспорт у зв’язку з тим, що він став непридатним, то варто ще сплатити держмито – 34 грн. У цьому випадку треба надати заяву, податковий код, свідоцтво про шлюб чи розлучення, документ, що підтверджує реєстрацію, та квитанцію про оплату. Документ видають протягом 30 днів.

ЯК ОФОРМИТИ ID-ПАСПОРТ ДЛЯ ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН?

Закордонний паспорт оформляють особам, які не досягли шістнадцятирічного віку, на чотири роки, а особам, які досягли шістнадцятирічного віку, – на 10 років. Його виготовляють у формі книжечки, правий форзац якої містить безконтактний електронний носій. Паспорт складається з м’якої обкладинки, 32 сторінок та сторінки даних.

До паспорта вносять інформацію про ім’я особи, її громадянство, дату народження, унікальний номер запису в реєстрі, стать, місце народження, дату видачі документа, код держави та суб’єкта, що видавав документ, дату закінчення строку дії документа, відцифрований образ обличчя особи та її підпис.

Оформити такі документи можна у місцевих відділеннях міграційної служби. У Луцьку цю послугу передали місцевому Центру надання адміністративних послуг, що на вулиці Лесі Українки. Тож для того, щоб оформити паспорт, потрібно подати наступний перелік документів:

• копію внутрішнього паспорта (однак потрібно мати й оригінал при собі);

• свідоцтво про народження (для осіб, що не досягли 16-річного віку та звертаються вперше);

• квитанцію про сплату консульського збору;

• дві кольорові фотокартки розміром 3,5х4,5 см та одну фотокартку розміром 10х15 см (якщо йдеться про осіб, яким немає 12 років, або осіб, які не можуть пересуватися самостійно у зв’язку із тривалим розладом здоров’я).

Якщо документ подає дитина, якій немає 16 років і яка проживає з одним із батьків, вона має подати оригінал або засвідчену копію свідоцтва про смерть другого з батьків, рішення суду про позбавлення батьківських прав другого з батьків, визнання другого з батьків безвісно відсутнім чи недієздатним та довідку про реєстрацію місця проживання дитини разом з одним із батьків, який подає заяву-анкету.

Діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, що не досягли 16-річного віку, також подають оригінал або засвідчену в установленому порядку копію одного з таких документів: документ, що підтверджує повноваження директора дитячого закладу (контракт тощо), договір про влаштування дитини до прийомної сім’ї, про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу, рішення органів опіки та піклування про встановлення опіки (піклування), рішення суду про встановлення опіки (піклування), договір про патронат.

Оплачується при цьому обов’язково лише адміністративний збір. Він включає суму вартості бланка, вартості персоналізації та вартості адміністративної послуги. Закон також визначає граничний розмір вартості послуг.

У Луцьку, аби оформити документ протягом звичайного терміну, тобто 20 робочих днів, доведеться заплатити 510,32 грн, в тому числі 253 грн адмінпослуги (постанова Кабміну №770) та вартість бланка. Дострокове оформлення або обмін паперового паспорта обійдеться у 810,32 грн (вартість адмінпослуги – 506 грн). Виготовлення документа займе 7 робочих днів.

Заяву про отримання паспорта можуть розглянути й швидше. Якщо поїздка пов’язана з терміновим лікуванням того, хто має виїхати, або від’їздом особи, яка супроводжує тяжкохворого, чи смертю родича, який проживав за кордоном, – протягом 3 робочих днів. У разі виїзду на постійне місце проживання, тобто еміграції, законодавець збільшив термін до трьох місяців. Якщо ж ідеться про документи для дитини, яку усиновили іноземці, то паспорт оформляють до 10 робочих днів.

Цікаво, що є певні підстави, коли можуть тимчасово відмовити у видачі закордонного паспорта. Наприклад, якщо є кримінальне провадження, або ж особа володіє державною таємницею.

Із закону «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»

Гранична вартість адмінпослуги за оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого) та обмін паспорта громадянина України у строк, не пізніше, ніж через 20 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети, становить 0,1 розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року; не пізніше, ніж через 10 робочих днів, – 0,2 розміру прожиткового мінімуму. За оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого) та обмін паспорта громадянина України для виїзду за кордон у строк, не пізніше, ніж через 20 робочих днів, – 0,2 розміру прожиткового мінімуму; не пізніше, ніж через 7 робочих днів, – 0,4 розміру прожиткового мінімуму; не пізніше, ніж через 3 робочі дні, – 0,4 розміру прожиткового мінімуму. Вартість бланків документів та їх персоналізації визначається відповідно до укладених договорів з державним підприємством, що здійснює виготовлення бланків та їх персоналізацію. З 1 січня 2017 року прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць складає 1544 гривні.

Державна міграційна служба протягом 2016 року оформила громадянам України близько 240 тисяч id-паспортів. А закордонних – понад 1,3 мільйона. Координати луцького ЦНАПу: (0332) 77 78 88, ap.lutsk.ua.